بررسی اصولی روابط زناشوئی

آموزش مسائل زناشوئی و مسائل مربوطه به آن

بررسی اصولی روابط زناشوئی

آموزش مسائل زناشوئی و مسائل مربوطه به آن

شعله عشق را در زندگی مشترک خود روشن نگاه دارید




آیا تا به حال برایتان پیش آمده که بدانید انجام کاری برایتان مفید است ولی حقیقتاً هیچ انگیزه ای برای به انجام رساندن آن نداشته باشید؟

مطمئناً، بیشتر شما با این معمای پیچیده در محیط خانواده، محیط کاری و ... سر و کار داشته اید. در حال حاضر مشکل بیشتر زوج ها این است که هر دوی آنها از صبح تا شام برای افزایش سطح زندگی خود و آینده ی فرزندانشان تلاش می کنند و آنقدر در آخر روز خسته و بی حوصله اند که حتی دیگر انگیزه و وقتی ندارند که به آتش محبت، عشق و رابطه ی زناشویی خود مثل ابتدای شروع زندگی مشترکشان فکر کنند.


ادامه مطلب ...

موثرترین راههای کاهش وزن




بهترین راه برای کاهش وزن، کاستن کالری مصرفی و افزایش فعالیت جسمانی است.  برای کاهش نیم کیلوگرم در یک هفته و ثابت نگاه داشتن آن، به راهکارهای زیر توجه فرمایید:

1-     اولین گام برای کاهش وزن، تصمیم به کاهش وزن است، سپس با توجه به تعیین مقدار اضافه وزن خود بوسیله برنامه تناسب وزن با قد و با در نظر گفتن وضعیت سلامتی و جسمی خود، به تدریج می توانید به وزن ایده آل خود برسید. از نظر کارشناسان، کاهش وزن به مقدار حدود نیم کیلو گرم در هفته، به بدن هیچ آسیبی نمی رساند.

2-     برنامه روزمره خود را طبق برنامه رژیمی و برای رسیدن به وزن ایده آل،  تغییر دهید. سپس با کاستن مقدار کالری اضافی مصرفی و جایگزینی مواد کم کالری به همراه افزایش فعالیت جسمانی، هدف خود را دنبال کنید.

3-با کم کردن مقدار حجم غذاهای پرکالری و چرب، مثل، شیرینی، شکلات، ...، سرخ کردنی ها که حاوی روغن زیادی هستند، مقدار چربی های اشباع شده و مضر را، همچون، کلسترول، اچ دی ال و... را در بدن خود کنترل کنید. از مواد غذایی و سبزیجات فیبردار، مثل، میوه ها، سبزیجات، بنشن و حبوبات (لوبیا،عدس،...) غافل نشوید چرا که این مواد با مقدار فیبر زیاد و در مقابل کالری کم، شما را برای مدت طولانی سیر نگاه می دارند.


4-با مشورت یک متخصص تغذیه، برنامه فعالیت جسمانی همراه با مقدار کالری مورد نیاز خود را تهیه کنید. انجام فعالیتهای جسمانی حتماً نباید در حد حرفه ای باشد، این درحالیست که مطالعات ثابت کرده است، انجام ورزشهای ساده روزانه به مدت سی دقیقه ولی مستمر، در سوزاندن کالری و چربی بدن مفیدتر است، از نظر کارشناسان، بهترین ورزش برای کاهش وزن، پیاده رویی است.

ادامه مطلب ...

معیارهای جذابیت در زنان




امروزه بیشتر مردها به طرف زیبایی ظاهری زنان جذب می شوند، اما آیا چیزی که به چشم می بینید، زیبایی واقعیست؟

ما در جامعه ای زندگی می کنیم که بیشتر نگاهها بروی خانم های جذابتر است، تمامی تبلیغات تلویزیونی، فیلمها، مجله ها، ... برای جلب توجه، از چهره های زیبا و جذاب استفاده می کنند. هرروز شاهد زنان و مردهایی (به خصوص زنها) هستیم که با عمل های جراحی زیبایی، دوست دارند خود را زیباتر جلوه دهند. با وجود زیباپرستی جوامع امروزی، موضوع زیبایی و وسواس در بیشتر زنها، حس رقابت را به وجود آورده است.

اما سوال اینجاست که آیا مهمترین معیار برای زنان، زیباییی ظاهریست؟ چرا برخی  حتی تا حد مرگ برای زیبا شدن پیش می روند؟! و سوال مهمتر اینکه، براستی چه معیارهایی یک زن را زیباتر جلوه می دهد؟

ادامه مطلب ...

چهار مرحله تحول برای تازه دامادها!




به محض پایان هیجانات مقدمات و مراسم ازدواج، افکار و نگرانی های مبهم در ذهن داماد، برای چگونگی شروع زندگی مشترک خود، موج می زند، افکاری چون، "خوب، از حالا به بعد من و همسرم باید با هم باشیم و بچه دار شویم و تا دم مرگ با هم زندگی کنیم؟!" حقیقت این است که آنها براحتی نمی توانند تمامی تعهدات، مسئولیتها و وظایف یک زندگی را به دوش بکشند و برای خو گرفتن به این نوع زندگی جدید، از چهار مرحله می گذرند تا بتوانند بر این مسئله چیره شوند:

مرحله اول: زندگی شیرین و رویایی

این مدت نهایتاً یک یا دو سال ابتدایی شروع زندگیست، همسر این آقای داماد، شیرین ترین خاطرات را پشت سر می گذارد، البته این مسئله بطور عام صحت ندارد و به عنوان یک قانون نیست، چرا که برخی زوجها این دوران را در زمان کمتر و برخی دیگر تا مدّتها در این حالت باقی می مانند، در این دوره مرد با نمایش نقش اصلی در زندگی و حکم سرپرستی و حمایت از همسر خود و القاء جملاتی چون، "من آقای خانه هستم و تو همسر منی!" خود را نشان می دهد،  همسر جوان وی از این احساسات عاشقانه و دلنشین لذّت می برد تا وقتی که اوّلین بچه ی آنها به دنیا می آید.

مرحله دوّم: شروع مشکلات اولیه

در این زمان که حدود 2 الی 3 سال بعد از شروع زندگی ایجاد می شود، مرد احساس می کند، که همسر وی مثل یک یاغی! تمام اختیارات، کنترل و آزادی شخصی او را تصاحب کرده است و تمام زمان و زندگیش تحت دستورات و حمایت از همسرش پیش می رود. در اینجاست که وی برای "اثبات و ثبات آزادی خود" دم ناسازگاری را با بی احترامی به همسر، بهانه جویی و...آغاز می کند. روانشناسان به این مرحله، "بحران سال سوم" می گویند، او با گفتار و رفتارهای مخفیانه، پایه و اساس زندگی خود را رو به فروپاشی سوق می دهد.

مرحله سوم: جنگ و فرار از خانه!

در این مرحله، مرد با بحث های مکرر و بی دلیل، پرخاشگری و محکوم کردن همسرخود، خانه را تبدیل به میدان جنگ می کند، در بیشتر مواقع دائما" برای اثبات آزادی خود، در پی عشق و زندگی جدیدی می گردد، او در این مرحله تشنه ی آزادیست، البته باز هم تاکید می کنیم که این مسئله تنها وقتی زندگی را رو به ویرانی می کشاند که زوجین، هر دو بر اختلافات دامن زنده و هیچ یک، قدمی برای صبوری و اصلاح یکدیگر پیش نمی برند، در این میان اگر بچه ای داشته باشند، این ناهنجاری های محیط خانواده او را آزار می دهد. برخی از شوهران تنها این حالات را بی منظور و تنها برای بهانه گیری نشان می دهند، در حالی که براستی قصد ترک خانواده ی خود را ندارد، اما دریغ از آن که دیگر آن اعتماد سابق را در کانون خانواده ندارتد و همواره با اتهامات و افکاری که خود او، باعث شکل گیری آنها در ذهن همسر خود شده اند، روبرو می شوتد، در بیشتر مواقع، یکی از پایه های نابودی کانون خانواده، همین رفتار است.

مرحله چهارم: زندگی دوباره شیرین می شود!

متأسفانه پس از سپری کردن این مراحل است که مرد با نشستن گرد پیری بر موهای خود، سرانجام می فهمد که همسر خود که در ابتدای جوانی با انداختن حلقه و سوگند برای تداوم عشق و زندگی مشترک برگزیده است، بهترین زن دنیاست!! وی با احساس حقارت و فروتنی، از ته دل به دنبال عشق دیرینه ی خود می گردد و در صدد این است که دوباره همان وظایف و مسئولیتهای ابتدای زندگی مشترک خود را حتی بیشتر، اتّخاد کند و یک جوّ سالم و ایده آل را در زندگی برپا کند، بهترین دوران وقتیست که با بزرگ شدن فرزندان و دیدن نوه های خود، سالهاست که در شادمانی و خوشبختی زندگی خود را ادامه داده اند.

*در آخر باز هم تأکید می کنیم که تمامی مردان کم و بیش این مراحل را سپری کرده اند، و این مراحل شاید 100% برای همه ی آنها صحت نداشته باشد.

مردمان

روشهای افزایش ضریب هوشی در کودکان


1-     بازیهای فکری

به تدریج با بازیهایی چون، شطرنج، مار و پله، فکر و بکر، چیستان، جدول، حروف چینی با اشکال ابتدایی،... انعطاف پذیری قدرت ذهنی وی را افزایش داده و باعث تحریک توانایی های فکری، ایجاد ذوق و اشتیاق برای حل ناهمواری ها در تصمیم گیری ها و آینده وی شوید. ناهنجاری ها و افکار آزار دهنده ی موجود در خانواده را از ذهن او دور کرده و به جای آن با طرح مشکلاتی ساده و قابل حل، با سیاستی ماهرانه،  وی را به  کمک و   کشف راه حلی برای آنها، وادار کنید.

2- آیا استعداد، امری ذاتیست یا اکتسابی؟

همواره این سوال فکر والدین را به خود مشغول می کند که آیا استعداد می تواند به مرور زمان از محیط کسب شود یا خیر؟ طبق تحقیقات اخیر، بخشی از استعداد، ارثی و بخشی دیگر می تواند با افزایش قدرت یادگیری و پرورش ذهن او، تقویت شود. در ادامه به نکاتی برای نیل به این هدف اشاره می کنیم:

کاملاً می دانیم که کار غیرقابل تحملیست، اما به صداهای بازی کودک خود، گوش فرا دهید و دقّت کنید، پرورش هوش و ذهن، با نوارهای آموزشی موسیقی برای او مفّرح و لذّت بخش است، همچنین براساس مطالعات محققان دانشگاه تورنتو، استفاده از این نوارهای آموزشی در غالب موسیقی، علاوه بر تقویت میزان ضریب هوشی، قدرت بهره گیری از هوش و استعداد را در عملکرد کودک در دوران ابتدایی، بلوغ و نهایتاً در آینده وی افزایش می دهد.

فواید شیر مادر

از نظر علمی ثابت شده است که تغذیه نوزادان توسط شیرمادر، نه تنها باعث رشد او می شود، بلکه به دلیل دارا بودن انواع مواد مغذی، ویتامین ها و دیگر نیازهای اساسی، احتمال مبتلا به انواع امراض را کاهش می دهد. دانشمندان دانمارکی طبق تحقیقات اخیر خود، اعلام کرده اند که نوزادانی که حداقل به مدت 9 ماه از شیر مادر تغذیه می کنند به نسب کسانی که تنها یک ماه یا کمتر و یا کودکانی که از شیر خشک استفاده می کنند، دارای ضریب هوشی و استعداد بیشتری هستند. اگر تمامی مادران بطور کامل از فواید شیردهی و تأثیر آن در بزرگسالی کودک خود مطلع شوند، دیگر کمتر از این کار امتناع می کنند.

پرورش جسمانی

با انجام مطالعات اخیر در ایالات متحده آمریکا، ثابت شده است، افزایش فعالیت جسمانی، پرورش اندامها و قدرت دستیابی به موفقیتهایی هر چند کوچک در این زمینه در دوران دبستان، باعث افزایش حس تمایل به کارهای گروهی و انجام امور اجتماعی خود در آینده خواهد شد. همچنین آنان معتقدند 81% زنانی که امروزه موفق تر و فعال تر هستند، در دوران مدرسه ابتدایی به بعد، عضو تیمهای ورزشی مدرسه و همواره در حال پرورش اندام ها و رشد عضلانی خود به مرور زمان بودند. بنابراین بجای نشاندن آنها جلوی تلویزیون، بازیهای کامپیوتری مضر و ...، کودکان خود را به پیاده روی، فعالیّت جسمانی و شرکت در کلاسهای ورزشی مدرسه تشویق کنید.

استفاده از بازیهای کامپیوتری مفید

برخی از این نوع بازیها به جز افزایش خشونت و پرخاشگری و حس تن پروری فایده ی دیگری ندارند، اما لازم به ذکر است، شما خود می توانید با دخالت در انتخاب بازیهای آنها که از نظر عملی و آموزشی صرفا" جهت پرورش فکر کودکان، حتی کودکان خردسال، طراحی شده است، بر سرعت موتور مهارتهای فکری کودک خود بیافزایید،  حتی اخیراً در بعضی از کلاسهای مدارس، ساعاتی را برای بازیهای ویدئویی مفید برای پرورش ذهن و استعداد دانش آموزان، اختصاص داده اند.

مواد خوارکی مضر

غذاهای بسیار شیرین، مواد خوارکی مضر (مثل، پفک، چیس، و...) را از برنامه غذایی کودک خود(به خصوص در سنین پایین – تا سه سال)، حذف و به جای آن با ترتیب و تغذیه ای سرشار از مواد غذایی مفید، ویتامین ها، املاح معدنی، کلسیم، آهن و ...زمینه ی رشد جسمی و ذهنی کودک خود شوید. او با یک تغذیه غلط، بعلاوه کمبود آهن، املاح، ویتامین ها و...، در تحصیلات و آینده خود، دچار اختلال و ضعف هایی می شود که در اثر بی اهمیتی به تغذیه ی مناسب و رشد او در سنین کودکی ایجاد شده است.

حس کنجکاوی و کنکاش او را تقویت کنید.

کارشناسان معتقدند، والدینی که همواره طی بازیهای کودکان و دیگر علاقه مندی های او در سنین مختلف، با طرح سوالات و صحبت درمانی، آموزشهاو... او را یاری می دهند، باعث افزایش حس کنجکاوی و کشف ناشناخته ها توسط وی در کودکی و آینده خواهند شد.

کتاب خوانی برای کودکان

شاید تأثیر این امر در افزایش ضریب هوشی خیلی چشمگیر نباشد، ولی همواره سعی کنید با خواندن کتاب های داستان در کودکی برای آنها، ثبت نام وی در جلسات کتابخوانی و کتابخانه ها و همراهی او در این زمینه، قدرت یادگیری او را افزایش دهید.

افزایش اعتماد به نفس

کودکان به خصوص در شروع دوران بلوغ، نسبت به مسائل و روابط اطراف خود دچار تردید شده و به مرور زمان، میزان فعالیّت و انگیزه ی آنها به زندگی، رو به سردی می گراید، این وظیفه ی شماست که در این دوره با ایجاد انگیزه ها و تشویق های جدید، طرح مسائل جدید و صحبت با آنها، خوشبینی و اعتماد به نفس وی را افزایش دهید، در سنین 12-16 سالگی، حس تنهایی عمیقی او را در برمی گیرد، برای حل این مشکل، می توانید در فعالیت های ورزشی روزانه و روابط اجتماعی، او را همراهی کنید.

نقش معجزه آسای خوردن صبحانه در کودکان

با مطالعات از سال 1970میلادی، ثابت شده است، خوردن صبحانه ای کامل، در تقویت هوش و ذهن آنها تأثیری بسزا دارد، کودکانی که عادت به خوردن صبحانه ندارند، معمولاً، بداخلاق، دارای واکنش کند نسبت به محرکات محیطی و خستگی های زودرس می شوند. شاید با وجود مشغله های امروزی والدین، صبحانه چیدن برای کودکان امری مشکل باشد، امّا می توانید با یک لیوان شیر به همراه غلات ویتامینه، کودک خود را تمام روز در ساعات مدرسه و ...، فعال و سرحال نگه دارید